Soitamme sinulle
Nimi Sukunimi
Puhelinnumero
Sähköposti
Koska haluaisit meidän soittavan?

09 4245 4208

Mixxtravel matkaehdot:

Kohta 1: Varaaminen 

Matkan varaaminen voi tapahtua henkilökohtaisella, kirjallisella tai puhelimitse tapahtuvalla yhteydenotolla matkatoimistoon, sekä myös internetin kautta. Varaamisen yhteydessä ilmoitetut ja sen myötä esitteessä ilmoitetut tiedot ja ehdot ovat sitovia sekä matkatoimistolle että asiakkaalle heti kun varausmaksu on maksettu ajoissa ja osanottajatodistus on kirjoitettu. Maksaessaan on asiakas hyväksynyt laskun/osanottajatodistuksen sekä esitteessä/kotisivuilla esitetyt matkaehdot. Henkilö, joka on varauksen yhteydessä antanut osoitteensa, puhelinnumeronsa jne, ja joka on mainittu varausvahvistuksessa päävaraajana, on vastuussa varauksesta ja muiden osallistujien laskuista. Päävaraaja (matkanjohtaja) on vastuussa siitä, että matka maksetaan ajoissa. Mahdolliset takaisinmaksut maksetaan ainoastaan matkanjohtajalle. Vain tämä henkilö voi muuttaa tai peruuttaa matkan.

 

Mixx Travel pidättää oikeuden painovirheisiin ja mahdollisiin muutoksiin.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  

Kohta. 2: Matkan hinta jne.

 

Matkan hinta käsittää - jos muuta ei ole sovittu - lentokuljetuksen, lentokenttämaksut, matkustajamaksut, matkatakuu maksun Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, majoituksen hotellihuoneessa/huoneistossa sekä opaspalvelut niissä paikoissa, jotka ilmenevät esitteestä/kotisivuilta. Lentolipun tai pakettimatkan hintaan ei yleisesti kuulu lentokenttäkuljetusta kohteessa. Suomalaisille asiakkaillemme on Mixx Travel neuvotellut matkatoimistotakuun Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kanssa. 

 

Yksin matkustavien asiakkaiden tulee varata yhden hengen huone, josta aiheutuu yhden hengen huonelisä. Hotelliyöpymisistä retkien yhteydessä peritään lisämaksu. Asiakkaat eivät voi yöpyä huoneessaan, ennen kuin tuo maksu on maksettu/sovittu hotellin/matkanjärjestäjän kanssa.

 

Matkan hintaan ei sisälly lentokenttäkuljetusta hotelliin - katso lisää sen liittämisestä yksittäisten kohteiden kohdalta tai ota yhteys Mixx Traveliin lisätiedon saamiseksi. Liitännäismatkat kuuluvat osaksi matkaa vain jos ne on myyty yhdessä pakettimatkan kanssa osana lentolippua ja jos ne näkyvät matkalipussa/varausvahvistuksessa.

 

Passi-, viisumi-, rokotus-, vakuutus- ja vastaavat maksut eivät sisälly hintaan, ellei muuta ilmoiteta ja vastuu näistä kuluista on asiakkaalla. Katso Kohta VII. Erikoispalvelut, kuten tenniskenttä, minigolf, Spa, vesiurheilu jne. eivät tavallisesti kuulu hintaan, ja jotkut hotellit perivät maksun aurinkotuoleista, -varjoista, tallelokeroista, ilmastoinnista jne. Pyydämme tutustumaan kotisivuillamme mahdollisiin lapsi-, ryhmä ja huonealennuksiin.Varausvahvistus/osanottajatodistus/matkalippu lähetetään ilmaiseksi sähköpostitse. Tavallisesta postilähetyksestä aiheutuu lisämaksu. 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  

Kohta 3: Maksaminen, hinnanmuutokset jne. 

 

Varausmaksun tulee olla maksettu viimeistää kolme päivää matkan varaamisen jälkeen. Matkan loppumaksun tulee olla maksettuna vähintään 60 päivää ennen lähtöä. Varausmaksu on 100 €/henkilö.

 

Varauksissa, joissa lähtöpäivä on lähempänä kuin 60 päivää varauspäivästä, tulee matkan kokonaishinnan olla maksettuna Mixx Travelille viimeistään 48 tuntia varaamisen jälkeen. Varauksissa, joissa lähtöön on alle 48 tuntia, pitää matkan kokonaishinnan olla maksettuna kolme tuntia varaamisen jälkeen.

 

Pelkän lentolipun varaaville tulee matkan kokonaishinnan olla maksettuna Mixx Travelille viimeistään 24 tuntia varaamisen jälkeen.

 

Jos maksuehdot eivät täyty, on matkatoimistolla oikeus peruuttaa matka ilman varoitusta. Matkan hinta on laskettu lainmukaisten verojen, maksujen ja valuuttakurssien mukaan.

 

Matkanjärjestäjän kustannusten noustessa sen jälkeen kun sopimus on tullut sitovaksi molempien osapuolten osalta, saa järjestäjä nostaa matkan hintaa summalla, joka vastaa kustannusten nousua, jos nämä johtuvat esim. kuljetuskustannuksista (esim. polttoainekustannukset), veroista, maksuista, (kuten esim. lentokenttämaksut, nousu- tai laskeutumismaksut) tai valuuttakursseista, joita käytetään matkan hinnan laskemiseen.

 

Jos lentokenttämaksu nousee esimerkiksi 100,-, nostetaan matkan hintaa vastaavasti. Jos hintaa nostetaan enemmän kuin 10 %, on asiakas oikeutettu peruuttamaan matkan ja saamaan maksamansa summan takaisin. On tärkeää, että peruuttamisesta ilmoitetaan matkatoimistolle välittömästi kun tieto hinnannostosta on saatu.

 

 Jos verot tai maksut, jotka on laskettu matkan hintaan laskevat, tai niitä ei peritä matkatoimistolta, joka on laskenut ne matkan hintaan ennen lähtöpäivää, on matkatoimisto velvollinen hyvittämään asiakkaalle säästetyn summan, jos se on yli 100,- henkilöä kohti.

 

Asiakkaalle pitää ilmoittaa mahdollisista hinnanalennuksista niin nopeasti kuin mahdollista, kuitenkin 20 päivää ennen lähtöä kirjallisesti tai rekisteröidyllä sähköpostilla.


Klarnan maksutavat

Yhdessä Klarna Bank AB:n (julk.) kanssa (päätoimipaikan osoite Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, Ruotsi) tarjoamme seuraavia maksutapoja, joissa maksu tehdään suoraan Klarnalle:

  • Lasku: maksuaika on 14 vuorokautta tuotteiden toimituksesta. Klarna-laskun ehdot ovat saatavilla täällä.
  • Joustava erämaksu: voit maksaa ostoksesi joustavasti kuukausierissä, joiden suuruus on vähintään 1/100 velan määrästä (kuitenkin aina vähintään 5,00 EUR mukaan lukien korko jäljellä olevalle velalle).
  • Kiinteä erämaksu: voit valita kassalla eri kuukausierävaihtoehdoista. Erät pienenevät kuukausittain sitä mukaa, kun maksamatta oleva luottosumma pienenee.
  • Kampanjalasku: jos oston yhteydessä on tarjottu mahdollisuutta pidennettyyn 1–3 kuukauden maksuaikaan aloitusmaksua vastaan (esim. “Osta nyt, maksa helmikuussa”), voit maksaa ostokset kampanjalaskun ehtojen mukaisesti.
  • Joustavan erämaksun, kiinteän erämaksun ja kampanjalaskun ehdot löydät täältä ja vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot täältä.
  • [PLEASE ADJUST ABOVE AND BELOW IN ACCORDANCE WITH THE PAYMENT METHODS USED]

Löydät lisätietoa Klarnasta täältä ja Klarnan käyttöehdot täältä. Klarna käsittelee henkilötietojasi soveltuvan lainsäädännön ja Klarnan tietosuojaselosteen mukaisesti.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kohta 4: Matkan muuttaminen ja peruuttaminen ennen lähtöä

 

A. Matkatoimiston pyynnöstä 

Matkatoimistolla on oikeus muuttaa matkaa tai peruuttaa se seuraavilla ehdoilla: Jos matkatoimisto peruuttaa matkan ennen lähtöpäivää tulee asiakasta informoida tästä niin nopeasti kuin mahdollista. Sama koskee tilannetta, jossa ilmenee ettei matkatoimisto kykene toimittamaan sovittuja palveluita tai palveluiden taso tulee olemaan sovittua huonompi. Muutos antaa asiakkaalle oikeuden peruuttaa sovittu matka, ja joko saada maksetut rahansa takaisin, tai vaihtoehtoisesti saada tilalle toinen samanarvoinen tai kalliimpi pakettimatka, jos matkanjärjestäjä pystyy sellaisen tarjoamaan. Jos asiakas hyväksyy huonompitasoisen korvausmatkan, on hänellä oikeus saada korvaus hintaerosta. Jos asiakas ei hyväksy korvausmatkaa, tai sellaista ei voida tarjota, on hänellä oikeus saada maksamansa rahat takaisin. Asiakkaalla voi lisäksi olla oikeus kohtuulliseen korvaukseen. Asiakas voi myös perua sovitun matkan, jos sopimusrikkeellä on hänelle olennaista merkitystä.

 

Matkatoimiston ilmoittaessa asiakkaalle matkan peruuntumisesta tai muutoksesta, on asiakkaalle ilmoitettava myös mitä oikeuksia hänellä on ja kuinka hänen ylipäätänsä tulee asiaan suhtautua. Jos matkatoimisto muuttaa matkaa ilman asiakkaan henkilökohtaisesta tilanteesta johtuvaa syytä, on asiakkaalla oikeus peruuttaa sovittu matka ja saada maksamansa rahat takaisin. Asiakas voi myös valita toisen, omavalintaisen pakettimatkan jos matkanjärjestäjällä on sellainen tarjota. Jos asiakas valitsee korkeampi hintaisen pakettimatkan, tulee hänen maksaa hintaero matkatoimistolle. Jos asiakas valitsee halvempi hintaisen pakettimatkan, tulee matkatoimiston maksaa hintaero hänelle.

 

 Jos asiakas kärsii rahallisesti matkatoimiston tekemistä muutoksista, tai pakettimatkan keskeytymisestä, on asiakkaalla oikeus korvaukseen yleisten korvaussääntöjen puitteissa, mikäli matkojen keskeytyminen tai peruuntuminen ei johdu seuraavista seikoista:

 

 1. Pakettimatkalle ilmoittautuneiden lukumäärä on pienempi kuin yllä kerrottu minimiosallistujamäärä ja asiakkaalle on lähetetty tästä tieto kirjallisesti viimeistään kolme viikkoa ennen lähtöä. 

 

 2. Aiheuttajana on tuntematon osapuoli tai ulkoiset olosuhteet (Force Majeure), joita ei riittävällä tarkkuudella olisi voitu ennustaa sopimusta tehtäessä, tai joita matkatoimisto ei ole voinut välttää tai lieventää, ja joista matkatoimisto olisi vastuussa. Asiakkaalla voi myös olla oikeus korvaukseen, jos agentti on taannut (vakuuttanut) tietyt pakettimatkan ominaisuudet mutta niitä ei voida toimittaa. Jos asiakas haluaa esittää vaatimuksia, pitää ne ilmoittaa matkatoimistolle kohtuullisessa ajassa siitä kun asiakkaalle on ilmoitettu muutoksesta tai matkan peruuntumisesta. Jos asiakas ei toimi näin, menettää hän oikeutensa vaatimusten esittämiseen. Kohtuullisen ajan kuluttua, jos muuta ei ole ilmoitettu, kolme viikkoa sen jälkeen kun muutoksesta ilmoittaminen on vastaanotettu. 

 

 

B. Asiakkaan pyynnöstä tehtävät muutokset ja peruutukset  

 

1. Peruutukset: Jos asiakas haluaa tehdä muutoksia lähtöpaikkakuntaan, matkustusajankohtaan, matkakohteeseen, hotelliin, osallistujiin, jne. varausmaksun ja/tai matkan kokonaismaksun maksamisen jälkeen, ja jos matkatoimisto vahvistaa muutoksen olevan mahdollinen, tapahtuu se seuraavilla ehdoilla:

 

Matkojen muutoksista ilmoitetaan matkatoimistolle ja jos ne voidaan vahvistaa viimeistään 40 päivää ennen alkuperäistä, sovittua lähtöpäivää, on matkatoimisto oikeutettu hallintokuluihin, jotka ovat 25 €/henkilö. Mahdolliset olemassa olevan hinnaston mukaiset hintaerot peritään asiakkaalta tai palautetaan hänelle. Hallintokulut maksetaan joko välittömästi tai heti muutoksen jälkeen kunhan vähintään varausmaksu on maksettu.

 

Hallintokulut maksetaan välittömästi tai heti muutoksen jälkeen, kunhan vähintään varausmaksu on maksettu. Tällaisista muutoksista ilmoitetaan matkatoimistolle ja jos ne vahvistetaan myöhemmin kuin 40 päivää ennen alkuperäista, sovittua lähtöpäivää, on matkatoimisto oikeutettu käsittelemään tämän peruutuksena (katso alla) ja uutena varauksena. Matkan, johon on myönnetty lisävuodealennus kolmannelle, neljännelle, viidennelle tai kuudennelle henkilölle, muuttamisesta katso Kohta 2c alla. 

 

 

Peruuttaminen

 

2.1. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa matka alla olevilla ehdoilla, mikäli matkatoimisto viimeistään varaustilanteessa kertoo hänelle että peruuttaminen yhden alihankkijan (esim. lentoyhtiö) ehtojen johdosta voi johtaa koko matkan hinnan menetykseen.

 

Peruuttamisessa ovat seuraavat ehdot voimassa:

 

a. Jos peruuttaminen tapahtuu viimeistään 40 päivää ennen sovittua lähtöpäivää, palautetaan maksettu summa vähennettynä takuumaksulla (100 €) sekä mahdollisella peruutusturvamaksulla, vakuutusmaksuilla ja muilla mahdollisilla maksuilla.

 

b. Jos peruuttaminen tapahtuu myöhemmin kuin 40 päivää ennen sovittua lähtöpäivää, mutta viimeistään 21 päivää ennen sovittua lähtöpäivää, on matkatoimisto oikeutettu pidättämään 50 % matkan hinnasta, kuitenkin vähintään 100 € sekä mahdollinen peruutusturva, vakuutusmaksut ja muut mahdolliset maksut.

 

c. Jos peruuttaminen tapahtuu myöhemmin kuin 21 päivää ennen sovittua lähtöpäivää mutta viimeistään seitsemän vuorokautta ennen lähtöaikaa, joka on ilmoitettu osanottajatodistuksessa, on matkatoimisto oikeutettu pidättämään 75 % matkan hinnasta, kuitenkin vähintään 100 € sekä mahdollinen peruutusturva, vakuutusmaksut ja muut mahdolliset maksut. 

 

d. Jos peruuttaminen tapahtuu seitsemän päivää ennen osanottajatodistuksessa lukevaa, sovittua lähtöpäivää, tai asiakas jää pois matkalta ilman että on peruuttanut sitä, ei asiakas voi vaatia palautusta miltään maksetun maksun osalta. Saapumatta jättäminen ja saapuminen myöhässä lähtöselvitykseen lasketaan koko matkan peruuttamiseksi.

 

e.  Jos matkatoimisto ei saa reittilennon peruuttamisessa lentoyhtiöltä hyvitystä lentolipusta, on matkatoimistolla oikeus evätä palautus lentolipun hinnasta, sekä takuumaksu (100 €) ja mahdolliset muut maksetut maksut. Matkatoimiston on todistettava asiakkaalle, ettei lentolipun hintaa voi palauttaa.  

 

2b) Asiakas voi peruuttaaa matkansa, sodan, luonnonkatastrofien, tartuntatautien tai vastaavista tapahtumista johtuvista syistä, joissa asiakkaan henki on vaarassa. Jos tämä on viranomaisten vahvistama, ja jos ulkoministeriö neuvoo olemaan matkustamatta kyseessä olevalle alueelle, on asiakkaalla oikeus saada palautuksena matkasopimuksessa/varauksessa mainittu, maksamansa summa. Tämä ei kuitenkaan päde, jos asiakas tiesi jo etukäteen maan olosuhteista, tai jos asia oli yleisesti tiedossa. Asiakkaan peruuttaessa matkan edellä kerrottujen syiden johdosta, tulee maksettu määrä palauttaa sopimuksen mukaan. 

 

2c) Jos matkustaja muuttaa valmiiksi maksettua matkaa, jossa on lisävuodealennus kolmannelle, neljännelle, viidennelle tai kuudennelle henkilölle, tai peruuttaa sen, palautetaan maksettu summa vähennettynä kolmannelle, neljännelle, viidennelle ja kuudennelle henkilölle myönnetyllä alennuksella sekä muilla kuluilla ja maksuilla. Jos matkaa ei ole kokonaan maksettu, nousee muiden matkustajien osuus alennuksesta huolimatta. Sama koskee peruutusta ja muutosta, jossa asiakas haluaa jälkikäteen muuttaa yhden hengen huoneen kahden hengen huoneeksi tai päinvastoin. Ryhmämatkoille on erikoissääntöjä koskien muutoksia ja peruutuksia.

 

3) Matkan luovuttaminen toiselle 

Jos asiakas haluaa luovuttaa matkansa toiselle, joka täyttää matkan ehdot, voi Mixx Travel pidättää korvauksen luovuttamisesta aiheutuvista lisäkustannuksista. Se edellyttää että sekä hotellin että lentoyhtiön säännöt hyväksyvät luovuttamisen, ja että hotellille ilmoitetaan viimeistään 40 päivää ennen pakettimatkan alkua. Tällaisessa tapauksessa ovat molemmat asiakkaat yhteisvastuussa matkan maksamisesta.

 

4) Nimenmuutos 

Jos asiakkaan nimi pitää muuttaa osanottajatodistukseen/matkalippuun johtuen kirjoitusvirheestä, toisen etunimen puuttumisesta, asiakkaan nimen vaihtumisesta, tai muusta vastaavasta syystä, on Mixx Travelillä oikeus kohdella tätä peruuttamisena ja uutena varauksena. Viittaamme peruutusmaksuihin, jotka on esitelty ylempänä kohdassa B2 2a.

 

Alle neljä vuorokautta ennen lähtöä tehdystä nimenmuutoksesta peritään 20 €. Jos lähtöön on yli 24 tuntia mutta alle neljä vuorokautta, maksaa nimenmuutos 70 €. Vakuutusta ei voi siirtää muille. Atlas Global ja Turkish Airlines eivät hyväksy muutoksia ostamisen jälkeen edes lisämaksulla.

 

5) Peruutusturva 

Matkanjärjestäjän tulee varaustilanteessa kertoa asiakkaalle mahdollisuudesta ostaa peruutusturva. Sen voi liittää varaukseen vain yhdessä matkan varaamisen kanssa, eikä sitä voi perua sen maksamisen jälkeen.

 

Jos asiakas on ostanut peruutusturvan matkan varaamisen yhteydessä, on asiakkaalla oikeus peruuttaa matka aina lähtöselvitykseen saakka lentokentällä ja saada palautus maksamastaan maksusta ilman muita vähennyksiä kuin itse peruutusturvamaksun hinta, edellyttäen että ehdot täyttyvät.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kohta 5: Matkatoimiston velvollisuudet ja vastuu lähdön jälkeen: 

Matkatoimisto on velvollinen toteuttamaan matkan yhteisymmärryksessä esitteen ja netin kautta tehtävän matkasopimuksen kanssa. Matkatoimiston velvollisuuksiin kuuluvat kaikki palvelut, jotka mainitaan sopimuksessa, myös siinä mainitut, muiden tuottamat palvelut. Matkatoimiston esitteessä ja hinnastossa antamat tiedot ovat sitovia. Toimisto voi kuitenkin muuttaa esitteen ja hinnaston tietoja ennen sopimuksen tekemistä, mikäli asiakkaalle ilmoitetaan selkeästi muutoksista. Jos matkustaja ja matkatoimisto ovat sopineet erikois sopimuksen, joka poikkeaa esitteen ehdoista, on sopimus voimassa vain siinä laajuudessa, josta on sovittu varaushetkellä tai toisella sopimuksella. Matkassa on puutteita, jos matkustaja ei saa sovitun laatuisia palveluita. Epäsäännöllisyyksiä, jotka voidaan luokitella pikkujutuiksi, ei pidetä puutteina.

 

Huomioi, että matkatoimistolla on oikeus peruuttaa ohjelmassa olevia retkiä, jos riittävää osallistujamäärää ei saavuteta. Matkakohteen tavallisuudesta poikkeavia sääolosuhteita ja lämpötiloja ei myöskään pidetä puutteina. Sama koskee tilanteita, joihin matkustaja itse on syyllinen.

 

Jos lähdön jälkeen ei huomattavaa osaa palveluista voida toteuttaa, tulee matkanjärjestäjän järjestää sopivia korvaavia palveluita ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkuluja. Mikäli korvaavia palveluita ei voida järjestää, tai jos matkustaja hyväksyttävistä syistä kieltäytyy niistä, tulee matkanjärjestäjän kohtuullisessa määrin järjestää matkustajalle ilman lisäkustannuksia vastaava kuljetus takaisin lähtöpaikkaan tai johonkin muuhun, matkustajan hyväksymään kohteeseen. Jos pakettimatkassa ilmenee matkustajalle ensimmäisen tai toisen kappaleen mukaisia muutoksia huonompaan suuntaan, on hän oikeutettu hinnanalennukseen ja kohtuulliseen korvaukseen.

 

Jos merkittävä osa palveluista ei toteudu tai pakettimatkassa on muuten puutteita, jotka aiheuttavan sen, että kirjallisesti sovitut tavoitteet epäonnistuvat oleellisesti, voi asiakas purkaa sopimuksen. Asiakkaan tulee silloin ilmoittaa tästä välittömästi matkatoimiston edustajalle kohteessa. Jos matkustaja purkaa sopimuksen, pitää matkatoimiston palauttaa sopimuksessa sovitut ja maksetut rahat.

 

Muiden, kuin aiemmin mainittujen, sovittuihin palveluihin kohdistuvien virheiden johdosta on matkustajalla oikeus hinnanalennukseen ja korvaukseen, jos virhe ei johdu hänestä itsestään. Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos matkajärjestäjä voi osoittaa, että virhe johtuu esteestä, joka ei ole hallittavissa, ja jota ei ole voitu kohtuudella odottaa sopimuksentekohetkellä ja jonka vaikutusta ei kohtuullisesti ole voitu estää.

Jos virhe johtuu tahosta, johon matkanjärjestäjä on luottanut, on matkanjärjestäjä vapautettu korvausvastuusta jos virhe on on ollut luotetun alihankkijan kontrolloimattomissa ja jota alihankkija ei myöskään kohtuudella ole voinut ennustaa sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia tämä ei myöskään kohtuudella ole voinut estää. Sama koskee, jos virhe johtuu jostakin muusta edellä kirjoitetulla tavalla.

 

Matkatoimisto ei ole myöskään vastuussa olosuhteista, jotka eivät ole olleet asianosaisen kontrollissa, ja joita ei ole voitu kohtuudella odottaa ja ottaa huomioon sopimuksentekohetkellä ja joiden seurauksia hän ei myöskään ole kohtuudella voinut estää (Force Major). Muiden virheiden, kuin 15 § ilmoitettujen (“Jos lähdön jälkeen olennaista osaa sovituista palveluista ei voida toteuttaa, tulee matkanjärjestäjän järjestää asianmukaisia korvaavia palveluita ilman että matkustajalle aiheutuu lisäkustannuksia. Jos korvaavia palveluita ei voida järjestää, tai jos matkustaja hyväksyttävistä syistä kieltäytyy niistä, tulee matkanjärjestäjän kohtuullisessa määrin järjestää matkustajalle ilman lisäkustannuksia vastaava kuljetus takaisin lähtöpaikkaan tai johonkin muuhun, matkustajan hyväksymään kohteeseen. Jos pakettimatkassa ilmenee matkustajalle ensimmäisen tai toisen kappaleen mukaisia muutoksia huonompaan suuntaan, on hän oikeutettu hinnanalennukseen ja kohtuulliseen korvaukseen.”) ilmetessä on asiakas oikeutettu hinnanalennukseen ja korvaukseen, jos virhe ei ole aiheutunut hänestä johtuvista syistä.

 

Henkilövahinkojen korvaaminen on rajoitettu kansainvälisissä yleissopimussäännöissä. Lentokuljetuksesta pyydetään tutustumaan kappaleeseen lentoyhtiön vastuusta. Huomioi, että kaikkia saapumisaikoja, jotka on mainittu esitteessä, luettelossa tai osanottajatodistuksessa/matkalipussa tms.tulee pitää alustavina. Matkatoimisto ei vastaa menetyksistä, jotka aiheutuvat pienistä poikkeuksista ilmoitetuissa saapumisajoissa. 

 

Lentomatkaa voi käyttää ainoastaan lentolipussa mainittuina päivinä meno- ja paluulennolla. Ei ole mahdollista pidentää tai lyhentää alkanutta matkaa. Ei ole myöskään mahdollista ostaa pelkkää menomatkaa. Matkustajat, jotka käyttävät vain menomatkan, menettävät oikeuden kotimatkaan ja muihin palveluihin. Ei ole myöskään mahdollista tilata pelkkää paluumatkaa esim.kotimatkaan. Käyttämättömistä palveluista kuten hotellista, ruoista jne, ei voi saada palautusta.

 

Matkustaja on itse vastuussa mukanaan tuomista arvotavaroista, rahasta sekä näiden säilyttämisestä. Matkatoimisto ei vastaa esim. hotellin tallelokerosta tms. kadonneista arvotavaroista.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  

Kohta 6: Lentoyhtiön vastuu 

Ulkomaan lennoilla on käytetään Montrealin yleissopimuksen alaisia korvaussääntöjä, jotka toimivat kaikkien lentoyhtiöiden korvausten lähtökohtana kuolemantapauksissa, ruumiinvammoissa, myöhästymisissä sekä rikkoontuneissa ja kadonneissa matkatavaroissa. Lentoyhtiöiden on korvattava vahingoista 1131 SDR (Special Drawing Rights) saakka (noin EUR 1200).

Lentoyhtiöillä, joilla on EU:n myöntämä operointilisenssi ei Euroopan neuvoston päätöksellä (EF) No. 2027/97 ole rajoituksia koskien lentokoneessa tai siihen/siitä nousemisen aikana tapahtuneissa kuolemaan, ruumiinvammaan tai terveyshaittaan johtaneissa onnettomuuksissa. 

 

Näillä lentoyhtiöillä ei ole velvollisuutta korvata paikallisvaluutassa SDR 1000,00 vastaavaa summaa enempää, jos lentoyhtiö voi osoittaa, sen tai sen edustajan huolehtineen kaikista välttämättömistä ehdoista. Lentoyhtiö voi vapautua kokonaan tai osittain korvausvastuusta, jos matkustajan huolimattomuuden voidaan osoittaa aiheuttaneen tai myötävaikuttaneen onnettomuuden syntyyn.

 

Onnettomuuden tapahduttua, maksaa lentoyhtiö etukäteismaksun, joka kattaa välittömät kulut, viimeistään 15 päivää korvaukseen oikeuttavan henkilön tunnistamisen jälkeen.

Kuolemantapauksessa ei tämä summa saa olla pienempi kuin SDR 15000 vastaava summa. Lentoyhtiö pidättää oikeuden vaatia summaa takaisin, jos sen vastaanottaja on väärin perustein todettu korvaukseen oikeutetuksi tai jos summa ylittää lentoyhtiön korvausvelvollisuuden johtuen matkustajan tai maksunsaajan huolimattomuudesta.

 

Kansainvälisten määräysten mukaisesti on turvallisuussyistä KIELLETTYÄ kuljettaa vaarallisia aineita ruumaan kirjatuissa matkatavaroissa. Lisätietoja vastuusäännöistä ja vaarallisista aineista saa lentoyhtiöstä tai matkatoimistosta.

 

Huomioi, että lentoyhtiön ja näin ollen myös matkatoimiston korvausvastuu rikkoutuneista/kadonneista matkatavaroista on rajallinen. Suosittelemme ottamaan matkatavaravakuutuksen. EU:hun rekisteröityä lentoyhtiötä koskee asetus 261/2004 koskien matkustajan oikeuksia. Mahdolliset vaatimukset koskien tätä asetusta tulee osoittaa suoraan lentoyhtiölle, ei matkatoimistolle.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kohta 7: Matkustajan velvollisuudet ja vastuu  

Matkustajalla on velvollisuus seurata matkatoimiston tai sen edustajan antamia ohjeita matkan onnistumiseksi. Matkustajan tulee kunnioittaa lentokenttäkuljetuksesta, hotellissa olosta jne. annettuja järjestyssääntöjä. Räikeät tai toistuvat rikkomukset voivat johtaa hotellista poistamiseen tai jopa aikaistettuun kotimatkaan, jolloin sekä jatkomajoituksen että kotimatkan kustannukset lankeavat matkustajalle itselleen. Matkustajan tulee pystyä huolehtimaan itse itsestään tai matkustaa jonkun kanssa, joka pystyy auttamaan häntä jokapäiväisissä toimissa, jos se on välttämätöntä.

Jos matkustaja tietää kärsivänsä jostakin sairaudesta (esim. keuhko- tai sydänsairaudesta), joka saattaa aiheuttaa erityistarpeita lennon aikana, on hänen omalla vastuullaan saada lääkäriltä ja vakuutusyhtiöltä lupa lentämiseen. Tämä lupa on toimitettava lentoyhtiölle, joka tekee päätöksen matkustajan hyväksymisestä lennolle. Lentoyhtiö saattaa vaatia, että matkustajalla on itsellään mukana lisähappea, jos hän voi sitä tarvita. Lentokapteenilla on oikeus poistaa matkustaja koneesta, jos hän epäilee matkustajan olevan turvallisuusriski lennolla.

 

Matkustaja on korvausvastuullinen yleisten korvaussääntöjen mukaisesti kanssamatkustajien, matkatoimiston, oppaan, lentoyhtiön, hotellin jne. omaisuudelle aiheuttamistaan vahingoista. Matkustaja on itse vastuussa siitä, että hänellä on voimassa oleva passi, viisumi ja mahdolliset rokotukset. Lähtökohtaisesti tulee passin olla voimassa vähintään kuusi kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Matkatoimiston antamien tietojen lisäksi tulee matkustajan varmistaa tarvittaviin asiakirjoihin liittyvät asiat paikallisesta suurlähetystöstä tai konsulaatista ja rokotusten osalta terveyskeskuksesta tai muulta asiantuntijalta. Ulkomaiden kansalaisten tulee olla yhteydessä omaan suurlähetystöönsä sekä lääkäriin saadakseen lisätietoa maansa kansalaisilta vaadittavista vaatimuksista. Matkatoimisto ei ole vastuussa matkustajalle mahdollisesti aiheutuvista lisäkuluista.

 

Matkustajan tulee itse vastata kaikista yllä mainituista kuluista, kuten esim. kotimatkasta, joka johtuu jostakin puutteesta passissa, ellei voida osoittaa virheellisen tiedon tulleen matkatoimistolta. Matkustaja on lisäksi vastuussa seurauksista, jotka johtuvat matkalla tapahtuneesta sairastumisesta, onnettomuudesta tai vastaavasta, sekä kustannuksista, jotka aiheutuvat lääkärikäynnistä, saairaalahoidosta, erikoiskuljetuksesta kotimatkalla tai vastaavista syistä. Matkustaja on lisäksi vastuussa kotimatkan lentoajasta huolehtimisesta ja sen varmistamisesta matkatoimiston oppaalta tai paikallisedustajalta 24 tuntia ennen kotimatkan alkamista.

 

Matkatoimistosta saatavan tiedon lisäksi ota yhteys matkustusmaan suurlähetystöön tai konsulaattiin sekä rokotuskeskukseen. Ulkomaalaisia matkustajia pyydetään olemaan yhteydessä oman maansa suurlähetystöön sekä rokotuskeskukseen, saadakseen lisätietoa maansa kansalaislta vaadittavista vaatimuksista. Matkatoimisto ei ole vastuuussa kuluista, joita matkustajalle voi koitua huolimattomuudesta näissä asioissa.

Matkustaja on itse vastuussa mahdollisista seurauksista, jotka johtuvat yllä mainittujen asioiden puutteellisesta hoitamisesta aiheutuvista kuluista, kuten esimerkiksi kotiinkuljetuksesta, joka johtuu passin virheellisestä voimassaolosta, jollei voida osoittaa virheen johtuneen matkatoimistolta tulleesta väärästä tiedosta.

 

Matkustaja on lisäksi vastuussa seurauksista, jotka johtuvat matkalla tapahtuneesta sairastumisesta, onnettomuudesta tai vastaavasta, sekä kustannuksista, jotka aiheutuvat lääkärikäynnistä, saairaalahoidosta, erikoiskuljetuksesta kotimatkalla tai vastaavista syistä. Matkustaja on lisäksi vastuussa kotimatkan lentoajasta huolehtimisesta ja sen varmistamisesta matkatoimiston oppaalta tai hotellin infotaululta/hotellikansiosta/vastaanotosta. Osanottajatodistuksessa oleviin tietoihin saattaa tulla muutoksia. Matkustajia kehotetaankin olemaan yhteydessä matkatoimiston paikallisedustajaan 24 tuntia ennen kotimatkan alkamista varmistaakseen paluulentoaikansa.

 

Matkustaja on itse vastuussa sääntöjenmukaisesta reittilentojen vahvistamisesta matkatoimistolle.

Huolimattomuus reittilennon vahvistamisessa antaa oikeuden varattujen paikkojen luovuttamiseen muille.

Tällaisessa tapauksessa ei matkustajalla ole oikeutta esittää mitään vaatimuksia matkatoimistolle tai lentoyhtiölle. 

 

Jos matkustaja ei ole ajoissa menolennolla, menettää hän oikeuden paluulentoon.

Jos matkustaja ei ole ajoissa paluulennolla, menettää hän oikeuden paluulentoon, ja joutuu itse järjestämään paluulentonsa omalla kustannuksellaan. Matkatoimisto ei ole vastuussa, jos matkustaja, joka on maksanut lentokenttäkuljetuksen, ei ole paikalla kuljetuksen lähtiessä sovittuun aikaan sovitusta paikasta. 

 

Matkustaja on itse vastuussa omien matkatavaroidensa soveltuvuudesta lento- ja bussikuljetukseen. Huomioi, että seitsemännellä, kahdeksannella ja yhdeksännellä kuukaudella raskaana oleva ei voi matkustaa lentokoneella, ilman lääkärin antamaa lupaa (lupa voidaan vaatia esitettäväksi). 

 

Koneen kapteeni/bussikuljettaja voi poistaa matkustajan sairauden, raskauden, humalatilan, väkivallan tai uhkailun johdosta. Käyttämättömistä palveluista (koskee myös retkiä ja muita järjestelyitä kohteessa) ei makseta palautusta.                                                                                                                                                       

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kohta 8: Reklamaatiot

 

Mahdolliset reklamaatiot tulee ensisijassa tehdä oppaalle paikan päällä tai Mixx Travelin toimistoon siten, että toimenpiteisiin voidaan ryhtyä kohtuullisessa ajassa siitä hetkestä, jolloin matkustaja on ilmoittanut puutteesta. Huolimattomuus tässä voi normaalisti johtaa korvausvaatimuksen esittämisoikeuden menettämiseen myöhempänä ajankohtana. Tämä ei tosin päde siinä tapauksessa, että matkatoimisto on toiminut yleisen rehellisyyden vastaisesti tai räikeän huolimattomasti tai jos vaatimus perustuu matkustajan henkilövahinkoon.

Reklamaatiot virheistä ja puutteista, joita ei ole ollut mahdollista korjata kohteessa, tulee esittää matkatoimistolle kahden kuukauden kuluessa matkan päättymisestä. Jos sinulla on mielestäsi kustannuksia, jotka Mixx Travelin tulee korvata, tulee alkuperäiset kuitit liittää mukaan. Unohtuneiden tavaroiden etsintäpyyntö tulee tehdä välittömästi kotiinpaluun jälkeen. matkatoimisto voi periä puhelimen,taxin tms. käytöstä maksun, jota ei palauteta vaikka tavaroita ei löytyisikään.

 

Mixx Travel ei käsittele reklamaatioita, jotka kuuluvat kuluttajavalituslautakunnan yleisten korvauspäätösten piiriin, vaan noudattaa lautakunnan päätöksiä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kohta 9 - Vakuutukset/sairaudet/varkaudet

 

Matkustettaessa on tärkeää olla vakuutus, joka kattaa vahingot myös ulkomailla.

 

 EU-sairaanhoitokortti ei ole voimassa Turkissa.

 

On tärkeää, että matkustaja pyytää/hankkii matkakohteessa itse tarvittavat dokumentit koskien esimerkiksi sairastumista, tapaturmaa tai varkautta. Mixx Travelillä ei ole mahdollisuutta järjestää rikosilmoitusta, lääkärintodistusta tai vastaavaa kotiinpaluun jälkeen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kohta 10 - Valtakirja alle 18-vuotiaille

 

Alle 18-vuotiaat , jotka matkustavat ilman vanhempiaan, tarvitsevat valtakirjan. Valmis valtakirjapohja löytyy kotisivuiltamme osoitteesta mixxtravel.fi. Valtakirjan kaikki kentät tulee täyttää. Tarvitaan myös huoltajan suostumus ja allekirjoitus. Valtakirja tulee lähettää meille viimeistään 10 päivää matkan varaamisen jälkeen. Reittilennoilla tehtävissä lentomatkoissa pitää valtakirjan olla Mixx Travelillä viimeistään 48 tuntia varaamisen jälkeen. Vastaavasti pidätämme oikeuden peruuttaa matkan, vaikka se olisi maksettu. Alle 16-vuotiaat eivät voi lentää ilman vanhemman seuraa.

 

Yleiset matkapakettiehdot: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901

Titteli

Postin sisältö

Etunimi
Sukunimi
Sähköposti
OK

Sähköposti lähetettiin

Varoitus

Sähköpostia ei lähetetty