Yleiset
matkapakettiehdot
Nämä
sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen
neuvottelemat. Ehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot
on laadittu ottaen huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä
koskevan direktiivin (EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain
(901/2017/www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) pakottavat säännökset.
MIXX Travel on asettanut
Kilpailu- ja kuluttajaviraston matkatoimistotakuun turvaksesi.
MIXX TRAVEL AB KuVi tunnus: 1283/19/Mj
Mixx Travelin asettamat lisä- ja erityisehdot on
merkitty kursivoidulla tekstillä.
Yleiset ehdot
Seuraavat ehdot on laadittu
pakettimatkalain mukaisesti, joka koskee muun muassa lentoliikennettä sekä
majoitusta.
1.
Soveltamisala
1.1.
Yleiset matkapakettiehdot
Näitä
sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin vähintään 24 tuntia kestäviin tai
yöpymisen sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu pääasiassa
yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy vähintään kaksi seuraavista
palveluista; 1) kuljetus, 2) majoitus, 3) auton tai matkapalveluyhdistelmistä
annetun lain 2 § 3 kohdassa mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten A-luokan
ajokorttia vaativan moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla
käyttövoimallaan kulkevan ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h,
vuokraus tai jokin edellä mainituista yhdessä 4) muun olennaisen
matkailupalvelun kanssa edellytyksellä, että kokonaisuus myydään tai tarjotaan
myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi katsotaan myös muutaman viikon majoitus
esim. perheessä kielikurssin yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen
vaihto-oppilasmatkan yhteydessä.
1.2.
Lisäehdot
Matkanjärjestäjällä
on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka
eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen
kanssa.
1.3.
Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä
sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on
perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien
poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot),
matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai
matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan
vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun lain kanssa.
Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa
niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on matkustajan
pyynnöstä esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.
2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta
2.1.
Vastuu sopimuksen toteuttamisesta
Matkanjärjestäjä
vastaa matkustajalle siitä, että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu
koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien
elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).
Matkanvälittäjä vastaa matkustajalle antamistaan tiedoista ja sopimuksen
täyttämisestä samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos matkanjärjestäjä on
sijoittautunut Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja jos matkanvälittäjä ei
osoita, että matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet. Matkustajalle on
ennen sopimuksen tekemistä annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai
matkanvälittäjä asettanut matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetussa laissa
(921/2017) tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan. Matkustaja
voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla
yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai matkanvälittäjään. Matkapaketin virheestä
ilmoittaminen on tehtävä kohdan 12.4. mukaisesti.
2.2
Sopimuksen sisältö
Matkaan
sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja
matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon
kaikki ennen matkasopimuksen tekemistä kirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut
sopimusehdot, vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaa koskevat lain
(www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) ja asetuksen
(www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180181) edellyttämät tiedot.
2.3.
Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
Matkanjärjestäjän
on ennen sopimuksen tekemistä annettava matkustajalle yleiset tiedot kohdemaan
passi- ja viisumimääräyksistä, mukaan lukien keskimääräinen viisumin
hankkimisaika. Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse
huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (mm. passi, viisumi,
rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus ja
vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut.
Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa
matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy
puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin)
tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi. Matkanjärjestäjä ei ole
vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista,
vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim.
peruutusturvan osalta. Tämän vuoksi matkanjärjestäjä kehottaa matkustajaa
hankkimaan matkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen
kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.
2.4.
Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
Matkanjärjestäjän
on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä
erityisistä riskeistä sekä annettava tiedot kohdemaan yleisistä
terveysmääräyksistä. Matkustajan henkilökohtaiseen terveydentilaan liittyvien
erityistarpeiden ohjeistuksen hankkimisesta matkustaja vastaa itse.
Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen,
onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta. Matkustajan
turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti
kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet
huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia
tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.um.fi ja
www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä
mainittujen tietojen avulla.
2.5.
Avustamisvelvollisuus
Jos
matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi
taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän ilman aiheetonta viivytystä
annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista,
paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle
mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään
vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua.
Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi
kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti
tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin
matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana
ilmenee kohdassa 10.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti
avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan
matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa. Matkanjärjestäjä voi periä
kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet
tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa kuitenkin vastata enintään
matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.
Jos
matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa
matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle
matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot
tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua
tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole,
matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden
matkanjärjestäjään tai -välittäjään.
2.6.
Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
2.6.1.
Matkustajan
on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai
matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja
määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
2.6.2. Matkustaja ei saa häiritä
käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö
velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan
poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja
hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.
2.6.3. Matkustaja on vastuussa
vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa
matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla 2.6.1 ja
2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.
2.6.4. Matkustajan tulee ilmoittaa
matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa
ja matkan aikana.
2.6.5. Matkustajaryhmän edustaja
on velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat tiedot ja asiakirjat
matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat tarvittavat tiedot ja
asiakirjat matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjän katsotaan täyttäneen
ilmoitusvelvollisuutensa toimittaessaan matkaa koskevat tiedot tälle
matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa erikseen jokaiselle
matkustajalle. Matkustajaryhmän puolesta muutoksia varaukseen voi tehdä matkan
varannut matkustajaryhmän edustaja yksin tai yhdessä muutosta haluavan
matkustajan kanssa.
2.6.6.
Matkustaja
tai matkustajaryhmän edustaja vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa tietojen,
kuten matkan ajankohdan, matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden
henkilötietojen tai matkustajien erityistarpeiden, oikeellisuudesta ja
oikea-aikaisesta ilmoittamisesta. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, jonka
matkustajan tai matkustajaryhmän edustajan virheellisesti tai puutteellisesti
antamat tiedot voivat aiheuttaa.
2.6.7. Matkustaja saattaa joutua itse
vastaamaan seurauksista ja/tai kustannuksista, mikäli niitä syntyy, jos hän
käyttää matkapaketin palveluita tai paketin osia muulla tavoin, kuin
matkapakettisopimuksessa on sovittu. Esimerkiksi matkapakettiin sisältyvien
kuljetuspalveluiden osittainen tai kokonaan käyttämättä jättäminen voi johtaa jäljellä
olevien palveluiden käyttöoikeuden rajoittumiseen tai menettämiseen.
3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen
3.1. Matkustajaa sitova sopimus
syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu
viimeistään eräpäivänä.
3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on
maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana.
Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan
alkamista saada matkaliput ja muut matkaan liittyvät asiakirjat.
Huomioi,
että hinnat nousevat tai laskevat jatkuvasti kysynnän ja tarjonnan mukaan ja hinta
voi muuttua useita kertoja päivässä. Lopullinen hinta näkyy lähetetyssä
tilausvahvistuksessa.
Verkkokaupasta ostettaessa sen hetkinen hinta ilmoitetaan
kokonaissummana ennen maksua.
Yhden hengen matkasta veloitetaan varauksen
yhteydessä yhden hengen huoneen lisämaksu. Tämä sisältyy kokonaissummaan, kun varausta
tehdessä valitaan enintään 1 henkilö.
Varausmaksu on 200 €/hlö,sekä mahdollinen peruutusturva,
matkavakuutukset ja muut maksut. Varaus on sitova
kun asiakas on maksanut varausmaksun ja/tai matkan kokonaissumman.
Jos lähtöpäivään on 40 (tai vähemmän) päivää, matkan hinta maksetaan kokonaisuudessaan varauksen yhteydessä.
Reittilennolla suoritettava matka maksetaan varauksen yhteydessä eikä siihen voi tehdä muutoksia.
Reittilennoin toteutettavien matkapakettien kohdalla noudatamme erityisehtoja, jotka määräytyvät lentoyhtiön ja/tai hotellin omien peruutusehtojen mukaan. Jos matkapaketti/pelkkä lento, joka suoritetaan reittilennoin, perutaan, veloitamme käsittelykulut 100 € / hlö sekä lentoyhtiön ja/tai hotellin Mixx Traveliltä perimän peruutusmaksun. Erityisehdon perusteena on peruutuksesta Mixx Travelille aiheutuvat kulut, sillä reittilennoin toteutettavien matkapakettien jälleenmyyminen ei ole mahdollista.
Varaamme oikeuden odottaa hotelli- tai matkavahvistusta kohteesta/lentoyhtiöltä. Varauksen käsittely voi kestää 1-3 päivää ennen kuin se vahvistetaan. Mikäli hotelli tai lentoyhtiö ei vahvista varaustasi, tarjoamme vaihtoehtoisia järjestelyjä tai mahdollisuuden peruuttaa matka.
Matkatoimisto varaa oikeuden painovirheisiin, kirjoitusvirheisiin sekä mahdollisiin muutoksiin.
4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista
Matkustajalla
on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tällöin
matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu seuraavasti:
4.1
a)
Etukäteen ilmoitetut toimistokulut (100 €/per henkilö), kun matka peruutetaan viimeistään 45
vuorokautta ennen matkan alkamista *.
b) Varausmaksu (200 €/hlö), kun matka
peruutetaan myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta viimeistään 21 vuorokautta
ennen matkan alkamista *.
c) 50 % matkan hinnasta, kun
matka peruutetaan myöhemmin kuin 21 vuorokautta mutta viimeistään 7 vuorokautta
ennen matkan alkamista *.
d) 75 % matkan hinnasta, kun
matka peruutetaan myöhemmin kuin 7 vuorokautta mutta viimeistään 3 vuorokautta
ennen matkan alkamista *.
e) 95 % matkan hinnasta, kun
matka peruutetaan myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkan alkamista *.
4.2. Jos matka on hinnoiteltu
sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan
huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on
matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen
lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat
kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat
yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjä ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan
sopia yhteisesti matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta
majoitusjärjestelystä, jolloin matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista
lisäkuluista.
4.3. Jos matkaa ei peruuteta
eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei
voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä
ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta
tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.
4.4. Peruutuskulut voivat poiketa
kohdassa 4.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan
erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste
on ilmoitettava erityisehdoissa.
Matkan peruutus tulee tehdä
joko puhelimitse numeroon +358 9 4245 4208 tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Mikäli peruutus tapahtuu puhelimitse, asiakkaan tulee aina jälkikäteen lähettää
vahvistus peruutuksesta sähköpostitse asiakasneuvontaamme: [email protected]
Matka voidaan perua ainoastaan matkanjohtajaksi merkityn henkilön toimesta.
*Reittilennolla
tehtävien matkojen peruutuksissa, matkatoimistolla on oikeus laskea lentolippua
vastaava hinta. Matkatoimiston tulee ilmoittaa asiakkaalle,
että lentolipun hintaa ei palauteta.
5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten
tai matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista
5.1. Matkustaja voi peruuttaa
matkan, jos a) matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi matkajärjestelyjä.
Merkittävänä muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti
lisäävää kuljetusvälineen muutosta, esimerkiksi sellaisia lähtö- tai
saapumisaikojen muutoksia, jotka aiheuttaisivat matkustajalle huomattavia
hankaluuksia tai ylimääräisiä kustannuksia, kuten kuljetuksen tai majoituksen
uudelleenjärjestelyjä, päivälennon muuttumista yölennoksi (iltapäiväksi sovittu
paluu siirtyy paluuksi puolen yön jälkeen), matkakohteen muutosta tai
majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta, sekä olennaisesti matkan
luonnetta muuttavaa muutosta, kuten esteettömänä markkinoidun matkan
muuttuminen esteelliseksi, tai b) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, että
matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen
päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen
läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien,
kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai
sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien,
kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia
taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa
vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Peruutuksen perusteita
arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan tai esim.
Suomen edustuston virallinen viestintä asiaan liittyen, tai c) matkan alkamisen
tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta - yli 24 tunnilla vähintään
7 vrk kestävillä matkoilla - yli 12 tunnilla 2-6 vrk kestävillä matkoilla -
alle 2 vrk kestävien matkojen osalta tilannetta arvioidaan tapauskohtaisesti,
tai d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän
suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.
5.2. Matkanjärjestäjän on
ilmoitettava muutoksista pysyvällä tavalla ja ilmoituksesta on käytävä ilmi,
mitä muutoksia matkanjärjestäjän on tarkoitus tehdä, heikentävätkö muutokset
matkapaketin laatua tai alentavatko ne sen arvoa, ja minkä suuruisen hinnanalennuksen
matkustaja mahdollisesti saa tehtyjen muutosten johdosta sekä oikeuttavatko
muutokset matkan peruuttamiseen.
5.3. Matkustajan on ilman
aiheetonta viivytystä ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle.
Ellei matkustaja ilmoita muutosilmoituksessa mainitussa kohtuullisessa
määräajassa peruuttavansa matkan, matkustajan katsotaan hyväksyvän ehdotetut
muutokset.
5.4. Oikeudesta peruuttaa matka
hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 8.3.
5.5. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa
tapauksissa matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ilman
aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun
matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Matkustajalla ei ole kuitenkaan oikeutta
matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksua, jos 5.1.b) kohdassa tarkoitettu
tilanne on ollut matkustajan tiedossa jo sopimusta tehtäessä. Jos peruutus
johtuu 5.1.a), 5.1.c) tai 5.1d) kohdissa mainituista syistä, matkustajalla on
oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja
peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi, ellei muutos johdu matkanjärjestäjää
tai sen alihankkijaa kohdanneista ylivoimaisista tilanteista.
6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana
6.1. Matkustajalla on oikeus
keskeyttää matka, jos a) matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei
matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta, tai b) matkan aikana
ilmenee kohdassa 5.1.b) tarkoitettu tilanne, ellei matkustaja ole ollut
sopimusta tehtäessä tietoinen kohteen olosuhteista.
6.2. Keskeyttäessään matkan tai
purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja
muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta
on ollut matkustajalle hyötyä, tämä hyöty (esim. yhdistelmämatkan toteutunut
osa, matkan aikana tarjotut ateriat tai matkustajan käyttämät pääsyliput)
otetaan huomioon arvioitaessa hinnanalennuksen määrää.
6.3. Jos matkustaja keskeyttää
matkan kohdassa 6.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla
kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus
on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan
lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.
6.4. Jos matkustaja keskeyttää
matkan kohdan 6.1.b. perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5.
mukaisesti kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä
tarvittaviin toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan
matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta
vahinkoa.
6.5. Mahdolliseen oikeuteen saada
vahingonkorvausta sovelletaan kohtaa 16.
7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle
7.1.
Matkustajalla
on oikeus viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää,
matkakohdetta tai hotellia maksamalla alkuperäisen ja uuden matkan mahdollisen
hinnanerotuksen lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi matkanjärjestäjä
pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.
7.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa
varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat
oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdolliset matkalle osallistumista
koskevat ehdot. Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle
viimeistään seitsemän päivää ennen matkan alkamista. Ilmoitus voidaan tehdä
myöhemminkin, jos se ei aiheuta kohtuutonta hankaluutta matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai
tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei
matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on
toimistokulujen suuruinen. Tässä yhteydessä voidaan soveltaa myös 4.2. kohtaa.
Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja
korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
Nimenmuutoksesta veloitetaan 100 € matkustajaa kohti. Reittilennoilla suorittettaviin lippuihin ei voi tehdä muutoksia.
8. Hinnanmuutokset
8.1. Matkanjärjestäjällä on
sopimuksen tekemisen jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus
alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla perusteilla: a) kuljetuskustannusten
muutos, joka johtuu polttoaineiden ja muiden energialähteiden hinnoista, tai b)
matkan hintaan vaikuttavien verojen tai matkapalveluille kolmansien osapuolien
asettamien maksujen, kuten lentokenttien tai satamien käyttöön liittyvien
maksujen tai kohde- tai kaupunkiverojen muutokset. Verot ja maksut voivat olla
joko kotimaisia tai kohdemaan viranomaisten määräämiä, tai c) Matkan
kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos, joka määräytyy kuusi viikkoa
ennen lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen
päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa käyttäneensä
hinnoittelunsa perustana. Jos hinnoittelukurssia ei ole erikseen ilmoitettu,
käytetään vertailukurssina sopimuspäivän valuuttakurssia.
8.2. Hinnan korotus ei saa olla
kustannusten nousua suurempi. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta
matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut
hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee. Hinnankorotuksesta
on ilmoittava matkustajalle pysyvällä välineellä viimeistään 20 päivää ennen
matkan alkua.
8.3. Jos matkan hintaa
korotetaan sopimuksen tekemisen jälkeen enemmän kuin 8 % kohdassa 8.2. mainitun
mukaisesti laskettuna, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on
ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle matkanjärjestäjän
ilmoittamassa kohtuullisessa määräajassa tai ellei määräaikaa ole ilmoitettu,
seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta.
Sähköisellä välineellä tiedoksi annettu ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi sinä
päivänä, jolloin matkanjärjestäjä sen lähetti. Jos ilmoituksen saapumisen
ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen
katsotaan saapuneen vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.
Jos matkustaja peruuttaa sopimuksen, hänelle on palautettava hänen maksamansa
maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän
kuluessa siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Oikeus mahdolliseen
vahingonkorvaukseen määräytyy 16. kohdan mukaan.
8.4. Matkanjärjestäjän on hyvitettävä
matkustajalle ennen matkaa tapahtuva kohtien 8.1. a-c syihin perustuva
kustannusten laskua vastaava osuus. Matkanjärjestäjä saa veloittaa maksun
palautuksesta aiheutuvat tosiasialliset hallintokulut.
9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen
9.1. Jos matkanjärjestäjä tekee
ennen matkan alkua matkan kokonaisuuden kannalta merkitykseltään vähäisiä
muutoksia matkapakettisopimukseen, matkustajalla ei ole oikeutta sopimuksen
peruuttamiseen, hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Merkitykseltään
vähäisinä muutoksina voidaan pitää sellaisia muutoksia, joihin matkustaja on
matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua, kuten
yhden matkapakettiin kuuluvan retken peruuntumista, jos matkaan sisältyy useita
retkiä.
9.2. Merkittävät
matkanjärjestäjän tekemät muutokset, jotka oikeuttavat matkustajan peruuttamaan
matkan, on lueteltu kohdassa 5.1.
9.3. Jos matkanjärjestäjä tekee
muita kuin kohdan 9.1. tarkoittamia merkitykseltään vähäisiä tai kohdan 9.2.
mukaisia matkan peruuttamisen oikeuttavia muutoksia, matkustaja on velvollinen
maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdissa
15 ja 16 on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen ja
vahingonkorvaukseen.
9.4. Matkanjärjestäjän on
ilmoitettava muutoksista matkustajalle pysyvällä tavalla selkeästi, näkyvästi
ja ymmärrettävästi.
9.5. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä
on matkan tai matkasarjan peruuttamisen sijaan oikeus toteuttaa matka
muuttamalla kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät
olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle
viimeistään: 1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi
päivää; 2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen
päivään; 3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi
päivää. Matkustajalla voi olla edellä mainittujen muutosten vuoksi oikeus 15 ja
16 kohdissa mainittuihin hinnanalennukseen ja/tai vahingonkorvaukseen.
Tärkeät matkaa koskevat ilmoitukset (esim. muuttunut lentoaika)
lähetetään matkanjohtajalle sähköpostitse ja suosittelemme, että asiakas
viimeistään 72 tuntia ennen lähtöä käy Mixx Travelin kotisivulla www.mixxtravel.fi / Minun matkani, tarkistamassa
että kaikki matkustusasiakirjojen tiedot ovat oikein.
10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka
10.1. Matkanjärjestäjällä on
oikeus peruuttaa matka, jos a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi
osanottajia ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevissa ennakkotiedoissa tai
muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa)
maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu
osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen
tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle
viimeistään: 1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi
päivää; 2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen
päivään; 3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi
päivää. b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla
ovat sopimuksen tekemisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai
sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien
turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien,
maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen
vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai
vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä
voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Myös keskeisten
palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen matkakohteessa
esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.
Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
10.2. Jos kohdassa 10. 1.b.
mainittu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää
matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän
on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä
palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.
10.3. Peruutettuaan matkan
matkanjärjestäjän on palautettava matkustajan maksusuoritukset viimeistään 14
päivän kuluessa siitä, kun sopimus on peruutettu.
Matkanjärjestäjällä
on oikeus peruuttaa matka vähäisen osanottajamäärän vuoksi, jos varausten
määrä on vähemmän kuin 75% matkanjärjestäjän peruutushetkellä käytettävissä
olevista paikoista.
11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos
matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa tai sen osaa viimeistään sovittuna
maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on,
että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika
mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun
laiminlyönnin takia.
12. Virhe ja virheilmoitus
12.
1.
Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos a) matka ei palveluksiltaan tai
muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa
sovitun, tai b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle
matkapalveluyhdistelmistä annetun lain edellyttämiä tietoja matkaan
sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista
matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä,
kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia
tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairastumisen,
onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa
vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai c) matkanjärjestäjä on
laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.
12.2. Matkustajan tulee varautua
kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen. Virheenä ei pidetä
kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena matkakohteessa oloaika lyhenee
tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 4
tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 5 tuntia ja yli 8
vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 2
vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.
12.3. Kyseessä ei ole virhe, jos
matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai
käyttää niitä vain osittain.
12.4. Virheilmoitus. Matkustaja ei saa
vedota virheeseen matkan jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä
matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän
havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan
korjata matkan aikana, on ilmoitettava matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle
niin pian kuin mahdollista. Ellei virheen välitön korjaaminen ole tarpeen,
matkustajan on asetettava kohtuullinen aika virheen korjaamiselle. Kohtuullista
aikaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon matkan kesto, kohde ja muut matkan
luonteeseen liittyvät seikat. Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa
vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota
matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt
törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.
13. Virheen korjaus
13.1. Matkanjärjestäjän on
korjattava virhe välittömästi tai, jos välitön korjaus ei ole tarpeen,
matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa ja siten, ettei
matkustajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullista
määräaikaa virheen korjaamiselle määriteltäessä otetaan huomioon virheen laatu
ja sen merkitys matkustajalle sekä matkanjärjestäjän mahdollisuudet korjata
virhe. Matkustajalla voi korjaamisesta huolimatta olla oikeus kohdan 15.
mukaiseen hinnanalennukseen virheen kestoajalta sekä kohdan 16. mukaiseen
vahingonkorvaukseen.
13.2. Matkanjärjestäjä ei ole velvollinen
korjaamaan suorituksessaan olevaa virhettä, jos virheen korjaaminen on
mahdotonta tai se aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia.
Kustannusten kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon virheen suuruus ja
kyseisten matkapalvelujen arvo. Jos matkanjärjestäjä ilmoittaa, ettei korjaa
virhettä, tai jos korjausta ei suoriteta välittömästi silloin, kun se olisi
välttämätöntä tai matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa,
matkustaja voi tehdä sen itse. Matkustajalla on tällöin oikeus saada korvaus
virheen korjauksesta aiheutuneista kustannuksista. 10 Jos matkustaja itse
korjaa matkanjärjestäjän suorituksessa olevan virheen, matkanjärjestäjä ei ole
velvollinen korvaamaan tästä matkustajalle aiheutuneita kustannuksia, mikäli
virheen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset ovat kohtuuttomat.
Matkanjärjestäjän käyttäessä tämän kohdan mukaista kieltäytymisoikeuttaan
matkustajalla on oikeus kohtien 15. ja 16. mukaiseen hinnanalennukseen ja
vahingonkorvaukseen.
14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana
Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida matkan
aikana suorittaa sovitun mukaisesti, on matkanjärjestäjän tarjottava ilman
matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia matkapaketin jatkamiseksi soveltuvat
vaihtoehtoiset järjestelyt, jotka ovat mahdollisuuksien mukaan laadultaan
vähintään samantasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Velvollisuus tarjota
vaihtoehtoisia järjestelyjä koskee myös tapauksia, joissa matkustajan paluu
matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitulla tavalla. Matkanjärjestäjän on
myönnettävä matkustajalle asianmukainen hinnanalennus, jos vaihtoehtoiset
järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin
matkapakettisopimuksen mukainen paketti. Matkustaja saa kieltäytyä tarjotuista
vaihtoehtoisista järjestelyistä, jos ne eivät ole verrattavissa
matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus ei vastaa
virheen merkitystä. Jos matkustaja kieltäytyy perustellusti vaihtoehtoisista
järjestelyistä tai jos sellaisia ei ole mahdollista tarjota, matkustajalla on
oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen siinäkin
tapauksessa, että hän ei pura sopimusta. Jos matkapakettiin sisältyy
matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä ilman aiheetonta
viivytystä matkustajalle sopimusta vastaava paluukuljetus ilman, että siitä
aiheutuu matkustajalle lisäkustannuksia. Jos matkustaja ilman edellä mainittuja
hyväksyttäviä perusteita kieltäytyy tarjotuista vaihtoehtoisista
järjestelyistä, hänellä ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen tai
hinnanalennukseen.
15. Hinnanalennus
Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä
matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa,
matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen, ellei
matkanjärjestäjä osoita, että virhe johtuu matkustajasta. Oikeutta
hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos virhe on merkitykseltään vähäinen
suhteessa koko sopimukseen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on
matkapaketin kokonaishinta, eikä virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun
hinta. Virheen merkitystä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös matkustajan
yksilölliset tarpeet ja erityiset toiveet sopimusta tehtäessä.
16. Vahingonkorvaus
16.1.
Matkustajalla
on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva
virhe on hänelle aiheuttanut. Matkanjärjestäjän on suoritettava korvaus
matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä. Matkustajalla ei kuitenkaan ole
oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että 1) virhe johtuu
matkustajasta; 2) virhe johtuu kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä
matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä se olisi kohtuullisesti ollut ennakoitavissa
tai estettävissä; 3) virhe johtuu 16.9. kohdassa tarkoitetuista ylivoimaisista
tilanteista.
16.2.
Korvattavia
vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset
menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä
syntynyt ansionmenetys, yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset
kulut sekä loma- tai matkanautinnon menettäminen. Viimeksi mainittu edellyttää
matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää virhettä.
16.3.
Matkustajalla
on matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön
estymisestä oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat
huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.
16.4.
Matkustajan
on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä ei
vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.
16.5.
Ilma-,
meri-, tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta
vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita
alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan.
Matkanjärjestäjän korvausvastuuseen kuljetukseen liittyvästä vahingosta
sovelletaan mitä kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa (674/1994) tai
merten matkustajaliikenteen harjoittajan vastuusta onnettomuustapauksessa
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 392/2009,
kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa (289/1937),
ilmakuljetussopimuslaissa (45/1977), ilmakuljetuslaissa (387/1986),
rautatiekuljetuslaissa (1119/2000), matkustajien ja heidän matkatavaroidensa
ilmakuljetusta koskevasta lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuusta
annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2027/97 taikka siitä määrätään
kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa (COTIF; SopS
5/1985), eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen
yhtenäistämisestä tehdyssä yleissopimuksessa (SopS 76/2004), matkustajien ja
matkatavaroiden kuljettamisesta meritse vuonna 1974 tehdyn Ateenan
yleissopimuksen vuoden 2002 pöytäkirjassa (SopS 70/2017).
16.6. Matkustajalle myönnettävä
vahingonkorvaus määräytyy syntyneen vahingon suuruuden perusteella, mutta se ei
voi koskaan olla enempää kuin kolme kertaa matkan hinta. Tämä vastuunrajoitus
ei koske kuitenkaan henkilövahinkoa eikä tahallaan tai huolimattomuudesta
aiheutettua muuta vahinkoa.
16.7. Saadakseen korvausta
matkustajan on näytettävä, että matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe ja
että hänelle aiheutunut vahinko on syy-yhteydessä kyseiseen virheeseen.
Korvauksen vaatijalla on myös näyttötaakka vahingon määrästä.
16.8. Matkustajan
vahingonkorvausvelvollisuuteen suhteessa matkanjärjestäjään sovelletaan kohtaa
2.6.3.
16.9. Ylivoimaiset tilanteet
(väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet) Matkanjärjestäjä ei ole
vastuussa vahingosta, joka aiheutuu väistämättömistä ja poikkeuksellisista
olosuhteista, ja jotka ovat matkanjärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien
ulkopuolella ja joiden seurauksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset
toimenpiteet olisi toteutettu. Näitä väistämättömiä ja poikkeuksellisia
olosuhteita voivat olla esimerkiksi viranomaismääräykset, ilmatilarajoitukset,
sotatoimet, muut vakavat turvallisuusongelmat, kuten terrorismi, vakavat
levottomuudet, merkittävät riskit ihmisten terveydelle kuten vakavan taudin
esiintyminen matkakohteessa tai luonnonkatastrofit, kuten tulvat,
maanjäristykset tai sääolosuhteet, jotka tekevät mahdottomaksi
matkapakettisopimuksessa määritetyn turvallisen matkustamisen kohteeseen tai
jotka muuten vaikuttavat merkittävästi matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla.
Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen
esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.
16.10. Jos matkustajan paluuta ei ole
väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi mahdollista toteuttaa
sovitun mukaisesti, matkanjärjestäjä vastaa tarvittavasta, mahdollisuuksien
mukaan matkapakettisopimusta vastaavasta majoituksesta aiheutuvista
kustannuksista enintään kolmelta yöltä, ellei kuljetusyhtiö tätä tee. Jos
matkustajalla on paluukuljetukseen sovellettavan matkustajien oikeuksia
koskevan Euroopan unionin lainsäädännön mukaan oikeus majoitukseen pidemmältä
ajalta, sovelletaan tätä lain säädäntöä. Matkanjärjestäjä ei saa vedota
väistämättömiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin vastuunsa rajoittamiseksi
paluukuljetuksen viivästyessä, jos asianomainen kuljetuspalvelun tarjoaja ei
saa vedota tällaisiin olosuhteisiin sovellettavan Euroopan unionin lainsäädännön
nojalla. Edellä mainittu kustannusvastuun rajoitus ei koske
liikuntarajoitteista matkustajaa tai hänen saattajaansa, raskaana olevaa
naista, ilman saattajaa matkustavaa alaikäistä eikä erityistä lääkinnällistä
apua tarvitsevaa henkilöä, jos matkanjärjestäjälle on ilmoitettu viimeistään 48
tuntia ennen matkan alkua henkilön erityistarpeesta huolenpitoon.
17. Varausvirheet
Matkanjärjestäjän on korvattava ilman aiheetonta
viivytystä matkustajalle vahinko, joka aiheutuu sen käyttämässä
varausjärjestelmässä olevasta teknisestä puutteesta tai varausmenettelyn
kuluessa tehdystä virheestä. Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos
varausvirhe johtuu matkustajasta tai kohdassa 16.9. tarkoitetuista
väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista. Varausvirhe voi johtua
matkustajasta esimerkiksi silloin, kun hän antaa elinkeinonharjoittajalle
virheellisen tai puutteellisen matkustajaa tai matkaa koskevan tiedon.
Matkustajan kuuluu myös normaalin huolellisuusvelvoitteen mukaisesti tarkistaa
saamansa asiakirjat, kuten varausvahvistus, ja ilmoittaa havaitsemistaan
puutteista tai virheistä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle niin pian
kuin mahdollista. Jos hän laiminlyö tarkistusvelvollisuutensa ja tästä aiheutuu
hänelle vahinkoa, hänen myötävaikutuksensa voidaan ottaa huomioon
määritettäessä hänelle maksettavaa vahingonkorvausta.
18. Muun lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen
Jos matkustajalle on myönnetty hinnanalennusta tai
vahingonkorvausta matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin
lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten nojalla, korvauksen määrä on
vähennettävä näiden ehtojen nojalla myönnettävästä vastaavasta korvauksesta.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan muilta tahoilta saamistaan matkapaketin
virheeseen liittyvistä hyvityksistä matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle.
19. Korvausvaatimukset
19.1.
Virhettä
koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 12.
19.2. Korvausvaatimukset on esitettävä
matkanjärjestäjälle kirjallisesti kohtuullisessa ajassa.
20. Riita-asiat
Jos
matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten
välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan
(www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä
kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä
kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Matkustaja voi saattaa
riita-asian myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.
Vakuusrekisteri:
Mixx Travelilla on Yleisten matkapakettiehtojen (kohta 2.1.) mukainen vakuus Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.
Yhteystiedot KKV:
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Siltasaarenkatu 12 A
FI-00530 Helsinki
Puhelin: 029 505 3000
Vastuullinen matkanjärjestäjä:
Mixx Travel
Hyllie Allé 13 B
215 34 Malmö
Ruotsi